Esther loopt stage in Kuala Lumpur, Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stage in Azië - WaarBenJij.nu Esther loopt stage in Kuala Lumpur, Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stage in Azië - WaarBenJij.nu

Esther loopt stage in Kuala Lumpur, Maleisië

Door: Stage in Azië

Blijf op de hoogte en volg Stage in Azië

16 December 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ik ben Esther en ik studeer HTRO aan Inholland Haarlem. Ik heb via Stage in Azië de kans gekregen om van begin augustus tot eind december 2013 stage te lopen bij een tour operator in Kuala Lumpur. Om helemaal naar Maleisië te gaan vond ik wel heel spannend, vooral omdat ik pas één keer eerder in Azië was geweest. Het is een hele andere cultuur en omgeving, ik kende niemand en had nog geen woonruimte. Dus het was wel spannend om zomaar in het onbekende te stappen. Toch is Kuala Lumpur een hele moderne stad en ik kwam er ook gauw achter dat alles wel te regelen valt.

Op sites zoals http://www.iproperty.com.my/ en http://www.ibilik.my/ zijn veel appartementen/kamers te vinden. Het beste is om zo veel mogelijk mensen van deze websites te bellen wanneer je aankomt in Maleisië en afspraken te maken voor bezichtigingen. Zo kan je binnen een week een appartement hebben. Mijn stageplek was naast de Petronas torens in het KLCC gebied, dus ik wilde daar graag in de buurt wonen. Als je met openbaar vervoer moet reizen, doe je soms namelijk heel lang over een klein stukje. Ik heb uiteindelijk voor een studio appartement gekozen in het condominium Parkview in KLCC en was daar heel tevreden mee. Het was wel aan de dure kant, ongeveer 580 euro, maar het is het waard als je naast je werk ook nog tijd voor andere dingen wilt hebben. Met werktijden van 09:00 tot 18:00 blijft er namelijk niet heel veel tijd over voor andere dingen en als je dan ook nog eens een uur in de bus zou moeten zitten.. Het appartementencomplex was bovendien voorzien van luxe faciliteiten, zoals een mooi zwembad op het dak. Je kan natuurlijk ook heel goedkoop wonen in Kuala Lumpur, maar de kans is dan groter dat het niet schoon is (er zijn namelijk veel kakkerlakken en ratten), het kan minder veilig zijn als je bijvoorbeeld geen bewaking hebt. Een andere manier om goedkoper te wonen, is om ervoor te kiezen een appartement te delen met anderen. Ik kende niemand toen ik aankwam, maar later heb ik veel mensen ontmoet die samen iets huurden en er is altijd wel iemand op zoek naar een huisgenoot. Je hebt midden in het centrum hele mooie, moderne appartementen met bijvoorbeeld drie slaapkamers (vaak met eigen badkamer) en de huur is dan nog steeds betaalbaar als je er woont met drie of vier mensen. En het is veel gezelliger!

Het leven in Kuala Lumpur is heel leuk, er is altijd wel een evenement, concert of feest ergens waar je heen kan gaan. Omdat alles iets goedkoper is kan je veel ondernemen. Het is niet heel moeilijk om mensen te ontmoeten, alle “blanken” die hier al langer wonen hebben vaak al een vriendennetwerk en je wordt snel uitgenodigd om mee te gaan. Ook de Maleise mensen zijn heel vriendelijk en vinden het leuk als je mee komt en bijvoorbeeld Maleis eten uitprobeert.

Voor reizen naar andere plekken en landen in de omgeving zit je perfect, want alle vluchten van de 'low cost airline' Air Asia vertrekken vanuit Kuala Lumpur. Ook al kan het leven in Maleisië heel goedkoop zijn, het is toch leuk als je wat meer geld hebt om uit te geven. Want als je dan hier bent is het erg jammer als je niet meer van Maleisië en/of omliggende landen kan zien, omdat je er niet genoeg geld voor hebt.

Het is natuurlijk ook niet altijd alleen maar leuk en makkelijk. Maleisië is nog steeds een ontwikkelingsland en vooral als je hier echt leeft en een langere tijd blijft, zijn bepaalde dingen lastig. Het Islamitische geloof hier speelt een grote rol en af en toe moet je je echt aanpassen. Vooral als blanke, blonde meid heb je het niet altijd makkelijk. Je moet sowieso goed uitkijken, want er is veel criminaliteit. Maar ook je dagelijkse leven regelen kan lastig zijn, zonder Maleise bankrekening is het bijvoorbeeld lastig om de huur te betalen of andere rekeningen die binnen komen, dus dat moet allemaal contant. Je kan hier ook heel ziek worden en als je niet uitkijkt (of zelfs als je dat wel doet), kun je een voedselvergiftiging oplopen. Maar al die dingen kunnen opgelost worden en als je bereid bent om je een beetje aan te passen aan de lokale bevolking, kun je hier heel leuk wonen.

Zes maanden in Azië wonen staat heel mooi op je cv en je leert zo veel dingen die je zeker nog je hele leven kan toepassen in heel veel situaties. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik hier heen ben gegaan, want ook van de moeilijke dingen heb ik geleerd. Ik raad natuurlijk niet iedereen aan om te gaan, want je moet wel een bepaalde mentaliteit hebben en het echt heel graag willen. Maar als dat zo is, dan zou ik zeggen: Gewoon doen!! Het is hier elke dag heerlijk warm, het eten is lekker en je kan in het weekend even op en neer naar het mooie eiland Langkawi.

Groetjes Esther

Lees meer verhalen van studenten in Maleisië op www.stageinazie.nl/ervaringen
Stage in Azië

Stagebemiddelingsbureau in Maleisië.

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 954
Totaal aantal bezoekers 6527

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 31 December 2016

Stage lopen in Maleisië

Landen bezocht: