Lisa loopt stage in Kuala Lumpur, Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stage in Azië - WaarBenJij.nu Lisa loopt stage in Kuala Lumpur, Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stage in Azië - WaarBenJij.nu

Lisa loopt stage in Kuala Lumpur, Maleisië

Door: Stage in Azië

Blijf op de hoogte en volg Stage in Azië

05 Maart 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ik ben Lisa en ik studeer Commerciële Economie aan de Hogeschool van Amsterdam. Wij moesten in ons derde jaar een half jaar stage lopen en het leek mij heel erg tof om dat in het buitenland te doen, en dan met name ergens waar het heel anders is dan in Nederland. Als dat je ook wat lijkt, zit je in Maleisië sowieso goed.

Het eerste verschil dat je merkt als je aankomt is de warmte. Heerlijk! Het is hier wel echt warm en met name overdag, maar dan zit je toch vaak op stage. Als je ergens heen gaat moet je standaard water bij je hebben, of ergens een koude kokosnoot kopen. Na aankomst op het vliegveld ging ik met de taxi naar het hostel en dit is ook heel anders dan in Nederland: het verkeer. Ten eerste rijden ze hier links, soms kijk ik nog steeds de verkeerde kant op wanneer ik wil oversteken. En daarnaast is er hier altijd file omdat iedereen de auto pakt of met de “teksi” gaat. Ik zou iedereen aanraden om al een week eerder te komen zodat je de stad vast kan ontdekken. De eerste nachten ging ik naar Reggae Mansion, daar ontmoette ik gelijk veel leuke mensen om de eerste week al goed mee te genieten.

Aangezien je hier drie verschillende culturen hebt, worden alle feesten ook uitgebreid gevierd. Zo zijn wij (ik en een Nederlandse stagiaire waarmee ik samenwoon) de eerste week naar Thaipusam geweest, een Hindoestaans offerfeest waar mensen om vergeving of juist geluk vragen voor het aankomende jaar. Uniek om mee te maken, omdat het in veel landen verboden is. Het onderwerp waar alle mensen, ongeacht van welke cultuur, het liefst over praten is eten. Dat kan ook goed met alle verschillende keukens en zoveel lekkers!

Het bedrijf waar ik stage loop is een Chinees bedrijf. In de eerste maand heb ik al een Chinees Nieuwjaarsdiner met mijn collega’s gehad, in traditionele kleding en karaoke. Ook leren ze me veel over de Chinese en Maleise cultuur. De mensen hier zijn ontzettend lief! Ik word elke ochtend door een collega opgehaald bij het metrostation en dan rijden we naar ons kantoor. Met de lunch gaan we meestal naar een soort local schuur waar ze een aantal pannen op het vuur hebben staan en klaar maken waar wij zin in hebben, Chinees eten en hartstikke lekker! Ze zijn erg nieuwsgierig naar de Nederlandse cultuur en vinden het leuk als je daar wat over vertelt. Aangezien de salarissen hier laag zijn, krijgen veel mensen nooit de mogelijkheid om zelf buiten Azië te komen, al zouden ze nog zo graag willen. Mijn collega’s vertelden bijvoorbeeld dat ik de eerste blonde persoon met blauwe ogen ben die ze van zo dichtbij zien en waar ze gewoon mee kunnen praten. Wel zijn de mensen hier sloom in alles en de werkcultuur is totaal niet te vergelijken met in Nederland, maar ze bedoelen alles heel goed.

In de weekenden heb je zoveel mogelijkheden om leuke tripjes te doen! Wij proberen twee keer per maand een weekend weg te gaan. Het is natuurlijk leuk om zelf uit te zoeken waar je allemaal heen kunt gaan, maar collega’s vinden het ook leuk om mee te denken, vooral waar je moet eten in de plaats waar je heen gaat haha. De weekendjes weg zijn al naar Melakka, een geheim eilandje en Penang geweest en aankomend weekend wordt het een weekendje chillen aan de zee. Hier in Kuala Lumpur heb ik vooral in de eerste week al heel veel dingen bezocht!

Als je hier heen gaat, is het belangrijk dat je open staat voor alles. Je kunt hier op straat eten vanaf RM1 (€0,25) wat ze uitgestald hebben op de achterkant van hun brommer. De mensen staren je hier aan omdat je blank (en blond) bent, maar wanneer je vriendelijk naar ze lacht krijg je een grote glimlach terug. Ze doen alles langzaam, maar willen je graag helpen. Veel dingen zullen wij niet begrijpen en ons over blijven verbazen maar dat is juist het mooie van een ander land met een andere cultuur. Dus ik zou er gewoon met name heel erg van genieten!


Wil jij net als Lisa stage lopen in Maleisië? Neem eens een kijkje op onze website (www.stageinazie.nl) of neem vrijblijvend contact met ons op: info@stageinazie.nl
Stage in Azië

Stagebemiddelingsbureau in Maleisië.

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 6522

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 31 December 2016

Stage lopen in Maleisië

Landen bezocht: